inleiding door Mark Delaere | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.05 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Beukende ritmes, woeste clusters, ruwe oerenergie en veelbetekenende mokerslagen geven uitdrukking aan de versnelde polsslag van het moderne leven aan het begin van de 20e eeuw. De bedwelmende complexiteit aan impressies en sensaties van de industriële technologie overmant de futuristische kunstenaar. Het is diezelfde hoogtechnologische vooruitgang die hem tijdens de Groote Oorlog een onwezenlijke angst inboezemt. Tegenstrijdige gevoelens van patriottisme en gruwel voor die oorlog verklankt Charles Ives in zijn In Flanders Fields. Leo Ornstein schildert op zijn beurt in Poems of 1917 als een bezetene de indrukken van dichter Waldo Frank aan het front. En wie kan deze uiteenlopende waaier van emoties indringender vertolken dan Salome Kammer en Daan Vandewalle? Klankpoëzie van Hugo Ball en explosieve futuristische pianowerken van Antheil en Mossolov maken het programma compleet. De verleidende schoonheid en hypnotiserende verschrikking van lawaai waren nog nooit zo dichtbij.
Alexander Mossolov (1900-1973)
Sonate 1 in c, opus 3
Vier Zeitungsannoncen, opus 21
Hugo Ball (1886-1927)
Laut- und Klanggedichte
George Antheil (1900-1959)
Sonate sauvage, sonate nr. 1
Death of Machines, sonate nr. 3
Steffen Schleiermacher (1960)
Die Menschheit
Leo Ornstein (1893-2002)
Poems of 1917, opus 41
Wild Men’s Dance (Danse sauvage), opus 13 nr. 2
Charles Ives (1874-1954)
In Flanders Fields
The Cage
Igor Stravinsky (1882-1971)
Souvenir d’une marche boche
Alexander Mossolov (1900-1973)
Sonate 1 in c, opus 3
Vier Zeitungsannoncen, opus 21
Hugo Ball (1886-1927)
Lau
Salome Kammer: sopraan
Daan Vandewalle: piano
inleiding door Mark Delaere | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.05 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!