Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Seizoensbrochures

Seizoen 2024/25

Na een seizoen in het teken van geboorte, zetten we onze tocht doorheen de grote levensfasen verder met een programma dat zich laat inspireren door 'coming of age', het opgroeien van kind tot volwassenheid. Transformeer mee in muziek en dans, klankkunst en expo's, festivals en happenings, lezingen en ontmoetingen.

 

 

Voorbije seizoenen

Seizoen 2023-2024 

Let’s start (again)! Met die energieke woorden houden we een nieuw seizoen boven de doopvont. Maak kennis met onze boreling, eentje met véle ouders, vele meters, vele peters. Hoog tijd om in de wieg te gluren en een seizoen rond geboorte ter wereld te zien komen!

 

Seizoen 2022-2023

Tijdens seizoen 22–23 eisen verhalen de absolute hoofdrol op in het Concertgebouw. Dans en muziek putten gretig uit bestaande verhalen, verklaren ze dood of wekken nieuwe vertellingen tot leven. Verhalen komen aanwaaien uit alle windstreken, en vliegen ook onze terracotta muren buiten want Shakespeare wist het al: All the world's a stage.  

Vraag de brochure aan via info@concertgebouw.be

 

Seizoen 2021-2022

Muziek en dans blazen leven in de tijd, en dus cirkelen we tijdens seizoen 21–22 rond de ongrijpbare fenomenen ‘tijd & herinnering’. Maak je op voor een seizoen van hink–stap–springen doorheen wat was–is–komt, en vooral: van de tijd grijpen voor kunst in alle maten en kleuren. De tijd is NU!


Vraag de brochure aan via info@concertgebouw.be

Seizoen 2020 - 2021

We kiezen tijdens seizoen 20-21 volmondig ‘Voor het leven’ en gaan creatief en geëngageerd aan de slag met het biodiversiteitsvraagstuk. 

vraag de brochure aan

Seizoen 2019 - 2020

In een tijd waarin hokjes en labels nog steeds regeren, stellen we graag een meer caleidoscopische blik op mensen voor. Want we zijn weer velen. We staan in 19-20 stil bij kunst en identiteit: we kijken naar de mens achter de artiest, we presenteren kunst die vroeger de identiteit van een volk moest beklemtonen en stellen de archetypes het verleden in vraag. Maar bovenal zullen we elkaar ontmoeten met heel veel muziek en dans die onze zintuigen en gedachten op scherp zetten. Grasduin door de brochure en duik in de vele lagen en kleuren van 19-20! 


Seizoen 2018 - 2019

Seizoen 18-19 staat in het teken van de kosmos. We nemen je mee in een zoektocht naar de verbindingen tussen muziek, dans en wetenschap, en laten je kennismaken met een heel nieuw universum. Het nieuwe seizoen belooft een verrassende en explorerende ruimtereis te worden, vol verwondering en actie, energie en aantrekkingskracht, stilte en supernova’s!


Seizoen 2017 - 2018

Tijdens seizoen 2017 - 2018 krijg je – hoe kan het ook anders met ‘Metamorfose’ als seizoensthema – het Concertgebouw in een nieuwe gedaante te zien. Met nieuwe thema’s voor de festivals December Dance, Bach Academie Brugge, MAfestival en Budapest Festival én het gloednieuwe polyfoniefestival Gold bieden we jou opnieuw onschatbare momenten van vervoering en verrassing. 


Seizoen 2016 - 2017

In seizoen 2016 - 2017 staan Rusland en zijn revoluties centraal. Pyotr Il’yich Tchaikovsky en Dmitry Shostakovich krijgen als vertegenwoordigers van de Russische muziek de aandacht die ze verdienen in dit seizoen rond Rusland en revolutie.


Seizoen 2015 - 2016

2015 - 2016 is een seizoen vol vrijheid en passie, warmte en vreugde, onrust en melancholie. Twee componisten met wortels in Spanje, Italië en Zuid-Frankrijk verdienen in dit heetgeblakerde seizoen onze bijzondere aandacht. Het festival Lisboa neemt je mee op een citrytrip doorheen de eeuwen. Jan Fabre engageerde zich als curator van December Dance 2015. Verder presenteren we de Carmen-Suite, het dansfestival Vive le Boléro en domeinen met choreograaf Emio Greco, klavecinist Rinaldo Alessandrini en componist Salvatore Sciarrino


Seizoen 2014 - 2015

Met een focus op Purcell en Elgar zette Concertgebouw Brugge tijdens 2014 - 2015 kroonjuwelen van de Britse muziekgeschiedenis op een voetstuk. Jos van Immerseel diepte een prachtige Londense symfonie op en Anne Teresa De Keersmaeker maakte nieuw werk op muziek van Brian Eno. In SLOW (36h) was traagheid de kern van meer dan twintig concerten, installaties, performances en gesprekken. Snelheid en het lawaai van de oorlog vormden de uitgangspunten van het vierdaagse festival RUMOER! 


Seizoen 2013 - 2014

Het seizoen 2013 - 2014 besteedt veel aandacht aan de innovatie uit Wenen. Met onder meer een focus Beethoven, een happening rond Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire en een domein Beat Furrer kwamen drie generaties muzikale vernieuwers aan bod. December Dance had Wim Vandekeybus als ‘rock-‘n-roll’ curator. En last but not least een gloednieuw festival: het Budapest Festival met het gelijknamige toporkest van Iván Fischer als prominente gast(heer). 


Seizoen 2012 - 2013

In seizoen 2012 - 2013 gingen componisten en choreografen op zoek naar echtheid en hanteren daarbij volkse melodieën, barbaarse dansen en legendarische verhalen. Met een focus op Béla Bartók en repertoire van Telemannde Falla en Bregovic stond de Europese volkscultuur en identiteit centraal. December Dance liet dan weer het rijke dansaanbod uit de Nordic Countries zien. Met het MAfestival, de Bach Academie Brugge en een focus op Schubert stond er opnieuw heel wat oude muziek op het programma. 


Seizoen 2011 - 2012

In 2011 - 2012 werd ter hulde gebracht aan de ratio en de vooruitgang met een focus op Vivaldi en Debussy en thema's als Prometheus of het requiem. Met curator Akram Khan kreeg de lustrumeditie van December Dance een internationale dimensie. De tiende verjaardag van het Concertgebouw werd gevierd met het festival 'COME ON! LET’S PARTY!', dat deel uitmaakte van het interregproject MuzeMuse


Seizoen 2010 - 2011

Met meer aandacht voor middeleeuwse muziek, barokmuziek (met een focus Monteverdi) en voor de romantiek (met een focus Schumann) richtte het Concertgebouw zich in seizoen 2010 - 2011 op het gevoel. Naar aanleiding van het stadsfestival Brugge Centraal hebben we speciale aandacht gehad voor Centraal-Europese kunstenaars. Het COME ON! BEAT IT!-festival rond slagwerk bracht dan weer een veelheid aan stijlen en genres samen. 


Seizoen 2009 - 2010

Het veelgelaagde seizoen 2009 - 2010 stond bol van geëngageerde kunstenaars die in hun zoektocht naar verandering en vernieuwing de muziek- en dansgeschiedenis bepaalden en nog steeds bepalen. Met een focus op BrahmsLeonard Bernstein en de viool was er reeds een goedgevuld programma. Daarnaast waren er nog vijf uiteenlopende festivals, met onder andere December Dance waar Anne Teresa De Keersmaeker curator was dit seizoen. 


Seizoen 2008 - 2009

In 2008 - 2009 focuste het Concertgebouw zich op drie muzikale grootheden: Igor StravinskyJoseph Haydn en de basklarinet. De reeks DRIE ging op zoek naar onverwachte instrumentencombinaties in acht verschillende concerten met telkens drie uitvoerders. Tijdens de tweede editie van December Dance werd het accent gelegd op de hedendaagse dansscene van Quebec en meer bepaald Montreal. Tijdens de Bach Academie werd er gefocust op de muziek van Johann Sebastian Bach


Seizoen 2007 - 2008

Brugge en het water, Brugge en de zee, ze hebben iets met elkaar. Het thema L’O van seizoen 2007 - 2008 was een knipoog naar deze verhouding. L’O stond in het Concertgebouw voor acht eeuwen kunstenen muziekcultuur, gebundeld in thematische reeksen en twee componistenfocussen, Bach en Schubert. Hoogtepunten waren het festival XXTASE, waarin de twintigste verjaardag van Anima Eterna gevierd werd en de eerste editie van het dansfestival December Dance met choreograaf-danser Sidi Larbi Cherkaoui


Seizoen 2006 - 2007

Tijdens seizoen 2006 - 2007 koos het Concertgebouw voor uitvoerders die bewust omgaan met partituurinstrumentenkeuze en interpretatie. Het historische klavier en de hedendaagse dans speelden een bijzondere rol, net als ons Orchestra in Residence Anima Eterna, Jos van Immerseel en een selecte groep van Friends in Music. De jonge generatie kreeg speciale aandacht met eersteklasconcerten, erfgoedklassen en een muziektheaterproductie. 

Mozart06 

Van januari tot juni 2006 herdacht het Concertgebouw Mozart. Met een programma dat niet alleen een staalkaart van Mozarts oeuvre bevat, maar het tegelijk ook samenbrengt of confronteert met andere werken. Met dit boek willen we een context schetsen waarbinnen het werk van deze classicistische grootmeester en het werk van hedendaagse kunstenaars anders bekeken en beluisterd kan worden. 

Seizoen 2005

Met wereldsterren als Viktoria Mullova, Esa-Pekka Salonen, Hélène Grimaud, Joshua Bell en Vladimir Ashkenazy boden we ons publiek in 2005 het fijnste onder de zon, maar we schuwden evenmin het experiment. We werkten mee aan Corpus Brugge '05, dat we inaugureerden met het stomende 'WARP Project 2' van London Sinfonietta, en waarvoor we graag als uitvalsbasis fungeerden. Summertime 2005 stond trouwens volledig in het teken van dit cultuurfestival.

 
Seizoen 2004

Met als jaarthema De Alpen, was het Concertgebouw in 2004 jouw reisgids doorheen het aanbod muziek- en podiumkunsten. In 2004 waren er heel wat nieuwe residenten, naast ons vast orkest Anima Eterna met Jos Van Immerseel: Philharmonia LondonLondon SinfoniettaViktoria MullovaDanel Kwartet en anderen. 


Seizoen 2003

In deze brochure stelde het Concertgebouw – na een geslaagd Europees cultureel feestjaar –  zijn eerste eigen programma voor. Uitgangspunt is: ‘Wat kan een Concertgebouw in de 21e eeuw betekenen?’ 

Pagina inhoud