Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Seizoensfotograaf Bas Losekoot

De Nederlandse fotograaf Bas Losekoot (1979) haalt de kleine verhalen in het publieke domein van grote steden voor zijn lens. Hij combineert documentairefotografie met cinematografische belichting. Met een intuïtief oog fotografeert hij de stedelijke atmosfeer van de drukste plekken ter wereld. De afgelopen tien jaar legde hij voor zijn project Out of Place de toenemende urbanisatie en bevolkingsdichtheid en de gevolgen ervan vast in steden als New York, São Paulo, Seoul, Mumbai, Hong Kong, London, Lagos, Istanbul en Mexico City. Met dit project laat hij zien hoe mensen zich tot de stad, tot elkaar, maar vooral tot zichzelf verhouden. Speciaal voor het seizoen 22-23 van het Concertgebouw waagde hij zich vanuit die optiek aan een fotoreeks van Brugge.

‘Losekoot laat zien hoe mensen zich tot de stad, tot elkaar, maar vooral tot zichzelf verhouden.’

 

Losekoot studeerde fotografie, cinematografie en sociologie in Den Haag, Amsterdam en Londen. Zijn foto’s werden onder meer gepubliceerd in The New Yorker, CNN Editions, The Guardian, IMA Magazine, de Volkskrant en The British Journal of Photography. Zijn werk werd tentoongesteld in Bozar, Seelevel Gallery, New York Photo Festival, Voies-Off/Les Rencontres d’Arles, Fotofestival Naarden, Noorderlicht, Focus Festival Mumbai, FotoIstanbul, LagosPhoto en Unseen Amsterdam.

Bas Losekoot fotografeerde drie dagen in het centrum van Brugge. Iedere dag startte hij zijn wandeling vanuit het Concertgebouw, als poort van de stad. Hij onderzocht de dynamiek van het straatleven en de diversiteit van de bewoners, waarbij hij vooral lette op lichaamstaal, oogopslag en de letterlijke en figuurlijke afstand tussen de mensen. Gedurende zijn wandelingen werd hij gedreven door de idee dat we allemaal een groot geheim met ons meedragen dat we in het publieke domein proberen te verhullen. Onze dagelijkse maskerade is in werkelijkheid een schuiltocht van angsten en verlangens. Door daglicht te combineren met flitslicht heeft hij de stad op een verrassende wijze weten vast te leggen.

Pagina inhoud
Open inhoud