Van Haydns 104 genummerde symfonieën behoorden tot enkele decennia geleden vooral de laatste twaalf (nrs. 93-104), de zogenaamde Londense, tot het vaste repertoire. Intussen hebben velen gelukkig ook de vroegere symfonieën ontdekt, een ware schatkamer van onterecht lange tijd verborgen parels. Het grootste deel daarvan componeerde Haydn tijdens de vier decennia dat hij verbonden was aan het prestigieuze hof van de Hongaarse prinsen Esterházy, in Eisenstadt en in de zomer in hun tweede residentie Esterháza (1761-1790).
Haydns Symfonie nr. 26, bekend als Lamentatione, dateert van omstreeks 1768. Zij was wellicht bedoeld voor een liturgische dienst tijdens de Goede week. Uitvoeringen van instrumentale werken, of delen ervan, in de kerk waren toen niet ongebruikelijk. Het is een van Haydns eerste symfonieën waarin de dramatische expressie sterk toeneemt en zelfs centraal staat, in functie van de specifieke context: Christus’ passie. De bezetting is voor de eerder bescheiden bezetting van strijkers, twee hobo’s, twee hoorns en fagot.
Haydn citeert in dit werk twee gregoriaanse melodieën die tijdens de dagen voor Pasen werden gezongen, in het eerste, snelle deel (Allegro assai con spirito) en in het tweede langzame deel (Adagio). Het derde deel is een klassiek menuet, maar zonder de luchtigheid eigen aan die dans. Er is geen vierde deel als finale, in de meeste latere symfonieën wel.
Ik ga dieper in op deze symfonie aan de hand van een uitvoering door het Kammerorchester Basel o.l.v. Giovanni Antonini.
Er schijnt in deze symfonie wel even licht in de duisternis, dat vooruitblikt naar Pasen. De kleine tertstoonaard (re klein), toen nog zeldzaam in een symfonie, bloeit op het einde van het eerste deel (3:49) even open naar de grote terts (re groot), maar toch domineert doorheen het hele werk het drama van passie, klacht en verdriet.
Met deze symfonie zette Haydn een belangrijke stap in de dramatisering en de expressieve verdieping van de puur instrumentale muziek, een evolutie die enkele decennia later tot een hoogtepunt zou leiden in het symfonische oeuvre van Ludwig van Beethoven.