De Belgische beeldend kunstenaar David Claerbout is gefascineerd door de manier waarop wij de wereld observeren. Met The Close zoekt hij de grenzen tussen film en digitale beeldmanipulatie op en bekritiseert hij de vervreemding die hiertussen ontstaat. Beelden van het straatleven in de stad aan het begin van de 20e eeuw passeren de revue. Een kind speelt met zijn vrienden op straat, ze reageren gefascineerd op de camera. Tot het beeld van mensen van vlees en bloed lijkt vast te zitten en haast onmerkbaar transformeert in een mensachtige sculptuur. Het gezang uit Arvo Pärts Da pacem Domine omarmt de eenzaamheid van deze mens-geworden-sculptuur en biedt akoestische harmonie nu we ons visuele vermogen niet langer kunnen vertrouwen.
'De video-installatie van David Claerbout is niets minder dan een meesterwerk.'
— Danny Ilegems, De Morgen
preview (c) Claerbout Studio
Tijdens Concertgebouw Circuit kan je The Close en nog heel wat andere werken uit onze (klank)kunstcollectie zien.