Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Andrea Mancianti, Tom De Cock & Roberto Fusco

Autophagy III

Wereldpremière

dit event is onderdeel van

Het witte blad

klankkunst
muziek
avontuurlijk
intiem
zo 18 feb. 2024 -11.00
Laatste tickets
Studio 1
beginuur 11.00
verwacht einduur 12.10
Voor iedereen vanaf 12 jaar

Standaard € 21,00

Reductie -35 j. € 14,00

Reductie -26 j. € 11,00

Alle prijzen zijn inclusief boekingskosten.

Verdwaal in het klankendoolhof van Concertgebouw-Maker

Middenin een landschap van ronde slagwerkinstrumenten staat percussionist Tom De Cock. Via minimale bewegingen manipuleert hij de klankkleur van opgehangen framedrums en cimbalen, die elk worden aangedreven door kleine elektronische apparaatjes. Polyritmische wolken, percussieve uitbarstingen en elektronisch omgevormde slagwerkclusters herinneren ons aan de werken van die grote meester: Iannis Xenakis.

download programmaboekje

programma

Andrea Mancianti (1981)
Autophagy III

uitvoerders

Tom De Cock en quietSpeaker
Naar een concept van Tom De Cock

Realisatie: quietSpeaker
Andrea Mancianti: geluid
Roberto Fusco: licht

Uitvoering:
Tom De Cock: Micro-percussie
Andrea Mancianti: live elektronica

Gesponsord door RoGa Slagwerk BV

Veera Vehkasalo: fotografie

lees minder

Tom De Cock en quietSpeaker
Naar een concept van Tom De Cock

Realisatie: quietSpeaker
Andrea Mancianti: gelui

zo 18 feb. 2024 -11.00
Laatste tickets
Studio 1
beginuur 11.00
verwacht einduur 12.10
Voor iedereen vanaf 12 jaar

Standaard € 21,00

Reductie -35 j. € 14,00

Reductie -26 j. € 11,00

Alle prijzen zijn inclusief boekingskosten.
Maker Tom De Cock

Maker Tom De Cock

Maker Tom De Cock
Er wordt vaak gezegd dat een muzikant ‘zijn instrument moet heruitvinden’. De piano van Glenn Gould is niet de piano van Martha Argerich, bijvoorbeeld. Volgens percussionist Tom De Cock (1982) betekent je eigen stijl vinden of ‘jezelf worden’, je instrument heruitvinden. Dat deed hij enkele jaren geleden om uiteindelijk op het spoor van de ‘micropercussie’ terecht te komen: in een unieke en praktische set-up laat De Cock via versterking de kleinste details van zijn percussie-instrumenten horen. ‘Micro-percussie voelt als het instrument waarin mijn bestaan als musicus is gekristalliseerd’, stelt hij. In zijn samenwerking met componist Andrea Mancianti kleurt micro-percussie een nieuwe elektronische klankinstallatie. Omgeven door een landschap van slagwerkinstrumenten schildert De Cock ritmische wolken, elektronische clusters en percussieve uitbarstingen. Een nieuw instrument is geboren.

Een inkijk in het maakproces

Een maakproces is een werk van lange adem. Vaak beginnen artiesten al maanden op voorhand aan hun creatie, maar is die pas af korte tijd voor de voorstellingen. Concertgebouw Brugge geeft in een expo in de Inkomhal een indruk van drie creatieprocessen. Elk van deze composities komt aan bod tijdens een voorstelling van Het witte blad op zondag 18 februari 2024. Voor een uitgebreider verslag van dit creatieproces kan je terecht op een digitaal verhaal, dat up-to-date wordt gehouden.