Elk magazine halen wij iemand uit het publiek voor onze lens. Ditmaal koos onze vliegende reporter voor Hendrik Opdebeeck, al jarenlang samen met zijn echtgenote Jo Vandeweerd een trouwe Vriend van het Concertgebouw én een gepassioneerde muziekliefhebber. Zó gepassioneerd zelfs dat hij er recent een boek over schreef: Troost inmuziek.
NAAM: Hendrik Opdebeeck
LEEFTIJD: 62 jaar
BEROEP: Professor Filosofie en Economie aan de Universiteit Antwerpen
Waarom bent u ‘Vriend van het Concertgebouw’ geworden?
Als economist en filosoof beschouw ik mijn lidmaatschap van de Vrienden als een duurzame belegging. Duurzaam omdat ik hoop dat ik door mijn lidmaatschap het Concertgebouw mede kansen geef om ook toekomstige generaties warm te maken voor klassieke muziek. Is dit niet werkelijk een topprioriteit voor de toekomst? Verder leg ik via de Vrienden van het Concertgebouw ook geregeld interessante contacten. Zo kreeg ik onlangs een vraag van een bekende barokinstrumentist om bij mij te komen doctoreren. En natuurlijk ben ik als Vriend van het Concertgebouw altijd zeker van goede plaatsen.
Van welke muziek gaat uw hart sneller kloppen?
Bach, Monteverdi en Gesualdo: stuk voor stuk componisten die mij herinneren aan klanken uit mijn jeugd, zoals de polyfonie van het knapenkoor van de Brugse kathedraal waarin ik meezong.
Hoe ziet de ideale concertavond eruit voor u? Heeft u luistertips voor onze concertgangers?
Ik luister soms al weken vooraf naar de muziek die ik zal horen en ook nog weken erna. Bij voorkeur pik ik ook de inleiding mee of lees ik rustig de tekst in het steeds boeiende programmaboekje. En daarna, tijdens het eigenlijke concert, laat ik het liefst alle gedachten los, om de muziek helemaal tot mij te laten komen. Concrete luistertips zijn voor mij nog: niet te veel focussen op de boventiteling of de tekst, maar de essentie van de muziek zelf tot je laten komen. Of nog een tip van dirigent Paul Hanoulle: niet heel de tijd staren naar de uitvoerders maar het geheel tot je laten doordringen zoals bij het aanschouwen van een zonsondergang. En verder misschien ook een tip die Philippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken me al vaak aanreikten: fixeer je ook op de stilte tussen de muziekgedeelten door en vooral na de laatste klanken.
‘Met de jaren snijden klankkleuren steeds milder in mijn huid’
Zo komen we bij uw boek Troost in Muziek waarin een aantal Bachliefhebbers en specialisten een antwoord zoeken op de vraag of muziek troost kan bieden. Wat hebt u van hen vooral onthouden?
Steeds weer blijkt dat mensen naar muziek teruggrijpen als ze geconfrontreerd worden met een nood aan zingeving. Kijk maar naar de zovelen die tegenwoordig met oortjes of een koptelefoon rondlopen. Als je je werkelijk laat troosten door muziek, dan word je ook opgeroepen tot mededogen. Daarin schuilt meteen ook de grote maatschappelijke betekenis van het Concertgebouw of van cultuur in het algemeen.
Naar welke concerten of evenementen uit seizoen 2017-2018 kijkt u uit?
Als trouwe Bach-fan(aat) staat de Bach Academie uiteraard met stip aangeduid in mijn agenda. Ook ben ik enorm benieuwd naar de komende uitvoering van de Mariavespers van Monteverdi. Deze componist krijgt trouwens ook een prominente plaats in mijn nieuw boek dat in het najaar verschijnt. Ik zie ook erg uit naar GOLD, het polyfoniefestival tijdens het Hemelvaartweekend. Met de jaren snijden de kleuren van Bach, Monteverdi en de polyfonie steeds milder in mijn huid.
za 21 okt 2017
Collegium Vocale Gent
Monteverdi’s Mariavespers
Tickets & Info: http://bit.ly/2vPgAqY
wo 24 jan – zo 28 jan 2018
Bach Academie Brugge
Bach bewerkt
Tickets & Info: http://bit.ly/2xVh8w4
ma 07 mei – zo 13 mei 2018
GOLD
Brugse stemmen uit de renaissance
Tickets & Info: http://bit.ly/2f01Bau
– Lotte De Coene