Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Voorgeproefd

Voorgeproefd

6 juni 2019. Na jaren van voorbereidende gesprekken is het eindelijk zover: de première van David Langs Prisoner of the state. Een eigentijds antwoord op Beethovens opera Fidelio, dat na de Amerikaanse première het Beethovenjaar kleur geeft in Londen, Rotterdam, Barcelona, Malmö, Bochum en … Brugge. Zeven internationale partners investeren in deze opmerkelijke ‘opera voor de concertzaal’.

New York, New York. Van zodra Manhattans wolkenkrabbers aan de horizon opdoemen, word je betoverd door deze grootstad par excellence. Keer op keer. Geen andere stad vraagt en geeft zoveel energie. De keuzestress slaat je om het hart als je de culturele kalender doorneemt. Na de première van Lang plan ik de resterende avonden in met Heiner Goebbels nieuwe muziektheatervoorstelling in Park Avenue Armory en de vocale helden van Roomful of Teeth in BAM. Drie topervaringen, waarvan ik er twee aan het Brugse publiek kan serveren.

Wanneer ik in het Lincoln Center aankom is het een blij weerzien met alle collega’s, we maken ons op voor een spannende avond. De musici van de New York Philharmonic nemen een voor hen erg ongewone podiumopstelling in, waarbij ze plaats maken voor een gevangenisdecor met het mannenkoor in penitentiaire plunje. Dirigent Jaap Van Zweden verschijnt en hijst zijn baton (dat we naast dirigeerstokje toepasselijk ook als wapenstok kunnen vertalen). De energieke, vintage Amerikaanse muziek van David Lang vult de ruimte. Het verhaal en de muzikale bezetting van Beethovens Fidelio worden beperkt aangepast – vooral aangevuld – maar de muziek krijgt een actuele invulling. In de muziek van David Lang zijn de grenzen dun; een regelrechte trip met minimalistische orkestmuziek wisselt af met bombastische koorstukken en aangrijpende songs. Dit is muziek die niet in hokjes past. Na een uur breekt een stormachtig applaus los en nemen de componist en regisseur Elkhannah Pullitzer de honneurs waar.

 

‘In de muziek van David Lang zijn de grenzen dun.’

 


In de Green Room (of artiestenfoyer) ontmoeten we daarna de gelauwerde componist, net zoals zijn beroemde collega’s Julia Wolfe, Michael Gordon en Steve Reich, en klinken we samen op een geslaagde première. Met een bioritme dat nog steeds met dat van Europa correspondeert, ben ik blij om nadien de hotelkamer op te zoeken. 

There’s a first for everything. ’s Morgens vergaderen we met de partners in de scenografie van Prisoner of the State. Op het podium van de David Geffen Hall in Lincoln Center dus! We evalueren het project en maken afspraken rond een aangepaste enscenering voor de Europese zalen. We zijn klaar voor een nieuw project van David Lang in Brugge, met de Bochumer Symphoniker, het Vlaams Radiokoor en een schare solisten, waaronder de magistrale Claron McFadden. Na indrukwekkende projecten met Peter Greenaway en London Sinfonietta, of het komende concert van Roomful of Teeth in april, is dit een nieuwe kans om de energieke muziek van Lang te ontdekken. Ik ben weer velen. Ook Amerika heeft meer te bieden dan de man die het internationale nieuws beheerst.


— Jeroen Vanacker

 

Op het programma

WO 27 MEI 2020
Bochumer Symphoniker
Lang. Prisoner of the State

Deel dit nieuwsbericht