inleiding door Rudy Tambuyser | 14.15 |
beginuur | 15.00 |
verwacht einduur | 17.20 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Februari 1875: Parijs maakt kennis met Lalo’s Symphonie espagnole. Amper een maand later voert Bizet het Spaanse zigeunermeisje Carmen ten tonele. Spanje staat in één ruk op de muzikale kaart van Frankrijk. Franse componisten staken in hun muziek graag de Pyreneeën over om inspiratie op te doen in de rijke Spaanse muziek- en danscultuur. In zijn vijfdelige symfonie voor viool en orkest ontsteekt Lalo Spaans vuurwerk, gecomponeerd op maat van de Andalusische violist Pablo De Sarasate, die zich in Parijs was komen vestigen. Een handvol Spaanse melodieën uit Bizets opera Carmen werd zo populair, dat ze na zijn dood een tweede leven gingen leiden, in de vorm van een orkestsuite. Geboren dicht bij de Spaanse grens, uit een Baskische moeder: hoeft het te verwonderen dat ook de componist van de Boléro de Spaanse microbe met de paplepel ingegeven kreeg?
Maurice Ravel (1875-1937)
Alborada del gracioso
Boléro
Edouard Lalo (1823-1892)
Symphonie espagnole, opus 21
George Bizet (1838-1875) / Rodion Shchedrin (1932)
Carmen Suite (1967)
Maurice Ravel (1875-1937)
Alborada del gracioso
Boléro
Edouard Lalo (1823-1892)
Symphonie espagnole, opus 21
WDR Sinfonieorchester Köln: orkest
Josep Pons: dirigent
Slava Chestiglazov: viool
inleiding door Rudy Tambuyser | 14.15 |
beginuur | 15.00 |
verwacht einduur | 17.20 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!