Met twee enthousiaste ambassadeurs als boegbeeld en zowat half Vlaanderen als achterban, kijkt Woensdag Fietsdag tevreden terug op een geslaagde Go With The Velo!-campagne. Met de fiets naar het werk was het thema. En of er naar de job getrapt werd. Met 1 op de 2 Vlamingen die minstens 1 keer per week de fiets op sprongen, was de campagne een groot succes. En nog lang niet afgelopen, want de Vlaming trapt door. 82% is intussen overtuigd dat 1 keer per week de fiets nemen al een verschil maakt. Ook ambassadeurs Hans Bourlon (CEO Studio 100) en Katrien Van Eeckhoutte (Algemeen Directeur Concertgebouw Brugge) blijven trappen.
Deze ochtend volgde de apotheose, met een groot FietsFeest georganiseerd door het Concertgebouw Brugge en Woensdag Fietsdag.Katrien Van Eeckhoutte trapte het evenement op gang aan het Stationsplein in Brugge, vergezeld door heel wat werknemers, pers en sympathisanten. Vandaaruit ging het in karavaan naar het Concertgebouw, feestelijk begeleid door een fietsfanfare. Bij aankomst was er een persmoment en konden deelnemers hun fiets gratis laten herstellen in de VAB-stand.
Acht weken lang engageerden Hans Bourlon en Katrien Van Eeckhoutte zich als ambassadeur van de campagne. Ze namen zich voor om (nog) meer naar het werk te trappen en blogden elke week over hun fietservaringen. De campagne sloot aan bij hun bedrijfsfilosofie en persoonlijke overtuiging en was ook voor hen meer dan geslaagd.
Hans Bourlon was al overtuigd fietser. Hij fietst al jaren meermaals per week 20 kilometer heen én terug naar het werk en is ook in zijn vrije tijd groot wielerfan. “Over de campagne kan ik kort zijn. Die is meer dan geslaagd en broodnodig”, blikt hij terug. “Er is maar één oplossing om op korte termijn de files tegen te gaan en dat is de fiets.” De Studio 100-CEO is dan ook optimistisch over het toenemend aantal fietsers op de weg. “Hopelijk volgt de infrastructuur nu ook”, voegt hij daaraan toe. “Laten we fietspaden uitrollen als rode lopers om de fietsers te onthalen als de vedetten die ze zijn.” Zelf is hij nog niet van plan om de fiets aan de haak te hangen: “Zolang ik kan, blijf ik trappen.”
Ook Studio 100 slaat verder de weg van de fiets in: medewerkers krijgen een aantrekkelijke fietsvergoeding per keer dat ze met de fiets naar het werk gaan en er wordt ook voor de nodige infrastructuur gezorgd (douches, fietsenstalling, enz.).
“De fiets houdt mijn geest in balans.“
Fietsmotto Hans Bourlon
Katrien Van Eeckoutte fietste zichzelf van gelegenheidstrapper tot gewoontetrapper. Vóór de campagne fietste ze gemiddeld één keer per week naar het werk. Tijdens de campagne voerde ze het tempo op tot drie à vier keer per week. “Daarmee heb ik mijn eigen doel voorbijgefietst”, stelt ze. “Ik sta zelf versteld van het effect. Waar vroeger de auto voor mij een automatisme was, is dat nu de fiets geworden. Een fietstochtje naar het werk is goed voor het milieu en de perfecte overgang tussen werk en privé. Ik doe ook vaker boodschappen met de fiets en heb de schitterende fietsinfrastructuur van mijn stad nog meer leren waarderen. Ik blijf fietsen, dat staat vast.” Ook Katrien is dus niet van plan een versnelling lager te gaan in de toekomst.
Concertgebouw Brugge kiest resoluut voor de fiets: ze stellen leenfietsen ter beschikking van werknemers en artiesten, gaan een bakfiets aanschaffen en voeren na de zomer de fietsvergoeding in.
“Waarom de auto nemen, als het ook met de fiets kan?”
Fietsmotto Katrien Van Eeckhoutte
Meer dan 200 fietsvriendelijke ondernemingen schaarden zich achter de woon-werk fietscampagne van Woensdag Fietsdag. Ze motiveerden collega’s om de fiets te nemen, organiseerden fietsacties en voerden mee campagne. Initiatiefnemers Cera, KBC, Mobiel 21 en partners blikken bijzonder tevreden terug op een geslaagde campagne. En ze blikken meteen ook vooruit… want ook voor hen is het zonder zomerstop de velo op. Alle initiatieven, informatie en de blogs van de ambassadeurs vind je terug op www.woensdagfietsdag.be.