inleiding door Koen Uvin | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.55 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Amandine Beyer en Gli Incogniti maakten naam met fijnbesnaarde uitvoeringen van barokmuziek. Ditmaal verkennen ze de verleidelijke schemerzone van de vroeg-klassiek. Staat de zonovergoten Symfonie nr. 1 van Franz Xaver Richter nog met één been in de barok, dan is Haydns Vioolconcerto in G een onmiskenbare voorbode van de klassieke stijl. Maar Carl Philipp Emanuel Bach keek nog verder vooruit. Als zoon van de grote Johann Sebastian kreeg hij de barokesthetiek met de paplepel ingegeven. Vanuit die solide basis ontpopte hij zich tot een ware avant-gardist. De galante stijl, de expressieve miniatuurkunst van de Empfindsamkeit, en de turbulente Sturm und Drang: Carl Philipp Emanuel synthetiseert én transformeert alle geluiden van zijn tijd. Twee symfonieën en een celloconcerto illustreren zijn eigenzinnige genie, dat voortdurend verrast en resoluut anticipeert op de romantiek.
Door de heraanleg van ’t Zand is het Concertgebouw momenteel moelijker bereikbaar dan anders. De hoofdingang van het Concertgebouw blijft toegankelijk. Er is een tijdelijke weg door de werfzone voorzien. Meer info
Joseph Haydn (1732-1809)
Vioolconcerto in C, HVIIa:1
Franz Xaver Richter (1709-1789)
Symfonie nr. 1 in Bes
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Sinfonia nr. 5 in b, H661
Sinfonia nr. 1 in G, H657
Celloconcerto in a, H432
Joseph Haydn (1732-1809)
Vioolconcerto in C, HVIIa:1
Franz Xaver Richter (1709-1789)
Symfonie nr. 1 in Bes
C
Gli Incogniti: ensemble
Amandine Beyer: viool & muzikale leiding
Marco Ceccato: cello
Alba Roca, Yoko Kawakubo, Flavio Losco, Helena Zemanova, Katia Viel: viool
Ottavia Rausa, Camille Rancière: altviool
Rebeca Ferri: cello
Baldomero Barciela: violone
Anna Fontana: klavecimbel
xxx
lees minder
inleiding door Koen Uvin | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.55 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!