Op 15 mei verwelkomen we onze huisartiest Vox Luminis voor een stevige opnamedag. Ze zetten het oorspronkelijke geplande topstuk Spem in alium van Thomas Tallis even in de koelkast tot een volgende gelegenheid, en buigen zich over enkele van de mooiste renaissancemotetten van Thomas Tallis, John Sheppard, William Byrd en Thomas Morley. Een reis uit de duisternis, naar het licht, te bekijken en beluisteren op 27 mei!
‘Het was een moeilijke tijd in Engeland, de zestiende eeuw. Hendrik VIII had om een of andere reden het katholicisme afgezworen, maar daar was lang niet iedereen het mee eens. Muzikaal wilden hij en zijn opvolgers bewijzen dat de anglicaanse liturgie zeker even glorieus opgeluisterd kon worden als de katholieke. Probleem: de beste componisten, zoals Thomas Tallis en zijn leerling William Byrd, waren recusanten, mensen die uit (meestal katholieke) overtuiging weigerden de anglicaanse diensten bij te wonen. Voor de meesten kon dat boetes en zelfs een gevangenisstraf tot gevolg hebben, maar door protectie — wie zou anders de muziek schrijven? — bleven componisten daar meestal van gespaard. Hoor je die tweestrijd in hun missen en motetten? Vox Luminis geeft het antwoord.’