Het Concertgebouw kiest volmondig voor het leven, luidt de hoopvolle boodschap voor het nieuwe seizoen, prachtig verwoord door artistiek directeur Jeroen Vanacker. Voor het leven: voor de schepping, voor ‘de creatie’ in al haar aspecten en betekenissen.
Op muzikaal vlak valt de keuze vanzelfsprekend op een van de absolute meesterwerken die de schepping – in religieuze, maar meer nog in diepmenselijke zin - verheerlijkt: Joseph Haydns Die Schöpfung uit 1798. Ik wil hier een ander scheppingsverhaal belichten van 125 jaar later: het ballet La création du monde van de Franse componist Darius Milhaud, dat in 1923 in Parijs werd gecreëerd.
In 1922 reisde Milhaud naar de VS, waar hij in New York kennismaakte met de jazz, die hem inspireerde tot La création du monde voor de originele bezetting van het jazzensemble van Harlem, met 17 solisten: twee violen, saxofoon, cello, contrabas, twee fluiten, hobo, twee klarinetten, fagot, hoorn, twee trompetten, piano en uitgebreid slagwerk. Het scenario was van de hand van de modernistische schrijver Blaise Cendrars, die zich inspireerde op Afrikaanse mythes. De kostuums werden ontworpen door de kubistische kunstenaar Fernand Léger.
Het ballet bestaat uit zes delen die zonder onderbreking in elkaar overgaan.
Milhaud combineert hier de toen in Europa invloedrijke jazz met barokke en klassiek-romantische structuren, met name de fuga à la Bach en de cyclische opbouw waarbij de aanvankelijk voorgestelde thema’s in latere delen terugkeren, wat resulteert in een hechte muzikale samenhang. Knap werk!