In de majestueuze trappengang tussen de Foyer Parterre en de Angel Room hangt de kunst je letterlijk boven het hoofd. Aan Annunciation, een intrigerend kunstwerk van de Praagse kunstenaar Pavel Büchler, valt qua omvang en geluid zelfs niet te ontsnappen. Hoog tijd om eens na te gaan waar de klepel hangt bij deze klokken …
Wat denk je te zien?
Want het zijn klokken, toch? De titel van het werk verwijst naar het feest van Maria Boodschap op 25 maart – precies negen maanden voor 25 december. Twee keer raden welke aankondiging of ‘annunciatie’ van de Heer de aartsengel Gabriël voor Maria in petto had. Het werk is bovendien een knipoog naar het schilderij De Annunciatie (ca. 1470) van Hans Memling, een werk waarvoor Büchler een grote fascinatie heeft en dat zich in het Brugse Groeningemuseum bevindt. De klokken – vlakbij Luc Tuymans’ fresco Angel dan nog wel – zijn klinkende bodes van een christelijke blijde boodschap. Denk je. Want Büchler houdt ervan om je op het verkeerde been te zetten.
Wat zie je écht?
De massieve klokken zijn eigenlijk luidsprekers die vroeger gebruikt werden in het Strahov-stadion in Praag, een relikwie uit het communistische tijdperk. Via gevonden objecten wil Büchler een nieuwe betekenis geven aan het alledaagse en licht hij schijnbaar banale voorwerpen uit hun gebruikelijke functies of omgeving. Met ook hier een dubbelzinnig resultaat als gevolg: de christelijke context die je had vermoed op basis van de titel en de serene setting van het werk, blijkt plaats te moeten ruimen voor een communistische.
Wat hoor je?
Ook je oren krijgen geen eenduidig antwoord. Uit de klokken-die-dan-toch-luidsprekers-zijn, klinkt het gezoem van bijen. Of is het een juichende massa bij een sportmanifestatie? Of een uitbundig publiek na een voorstelling? Klokken associeer je met oorden van stilte en ingetogenheid. Niet toevallig was dit werk voor het eerst te zien in het Brugse Grootseminarie tijdens Brugge Centraal in 2010. Ook deze trappengang wekt een ontzag op dat doet fluisteren. Toch wordt de gigantische ruimte gevuld met ‘lawaai’ – van welke oorsprong dan ook. Büchler schonk zijn Annunciation aan de Stad Brugge, die het in 2014 aan ons toevertrouwde. Sindsdien verwonderde en veroverde het werk vele harten.
Kom zelf kijken (en nog eens kijken), luisteren (en nog eens luisteren) tijdens de openingsuren van het Concertgebouw Circuit of voor of na een voorstelling.