‘Het requiem is zo zachtmoedig als ikzelf,’ stelde Fauré over zijn eerder atypische dodenmis. Geen monumentale visioenen van een huiveringwekkend einde, maar een ingetogen afscheid van het leven, als een gelukkig en vredevol heengaan. Bruckners motetten getuigen van eenzelfde sereniteit. Stravinsky’s ritualistische Psalmensymfonie voor koor en orkest biedt een ontroerend contrast. Philippe Herreweghe nodigt je maar wat graag uit op deze godzalige reis terug in de tijd.
Gabriel Fauré (1845-1924)
Requiem, opus 48
Anton Bruckner (1824-1896)
Motetten
Igor Stravinsky (1882-1971)
Psalmensymfonie
Gabriel Fauré (1845-1924)
Requiem, opus 48
Anton Bruckner (1824-1896)
Motetten
Igor Stravinsky (1882-1971)
P
Orchestre des Champs-Elysées: orkest
Collegium Vocale Gent: koor
Philippe Herreweghe: dirigent
Dorothee Mields: sopraan
Krešimir Stražanac: basbariton
Orchestre des Champs-Elysées: orkest
Collegium Vocale Gent: koor
Philippe Herreweghe: dirigent
Dorothee Mields