Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Seizoen 22–23: All the world’s a stage

Geacht publiek,


Seizoen na seizoen presenteren we je – met thema’s die heel wat richtingen uitzwaaien – telkens weer nieuwe verhalen. En in het komende jaar mag je dat letterlijk nemen.
Hoewel onze hoofddisciplines muziek, dans en klankkunst abstracte kunstvormen zijn die geen woorden nodig hebben, ligt er toch vaak een – al dan niet verborgen – narratief aan ten grondslag. En die inspiratie komt kunstenaars van vele kanten aangevlogen; ze putten uit mythologische epen, religieuze iconen, volkse saga’s of actuele hangijzers. Maar de bron voor hun creativiteit is evengoed op straat te vinden, waar iedere passant de acteur in z’n eigen verhaal is. Seizoensfotograaf Bas Losekoot weet alledaagse momentopnames uit te lichten tot bijzondere scènes. Na fotografieprojecten in Azië, Afrika en Noord-Amerika trok hij ook in Brugge de straat op om de diversiteit van een levende stad in beeld te brengen.

De waaier aan narratieven, het presenteren van meerstemmige verhalen, is dan ook het uitgangspunt met projecten die vertrekken van het evangelie tot het Tibetaanse dodenboek, en van de 1001 nachten tot gedichten van Petrarca. Bijzondere aandacht is er voor de Zwarte auteurs Toni Morrison, Maya Angelou en Clarissa Pinkola Estés. Zij schreven teksten voor de liedcyclus Women.Life.Song die door seizoensdenker Neske Beks wordt voorgesteld. Als multidisciplinair kunstenaar zal Beks heel wat perspectieven binnenbrengen, van verhalen over vrouwelijke boegbeelden uit de literatuur en muziek tot teksten en rituelen rond verbinding en zelfzorg.

Kunstenaars zoals choreograaf Jan Martens in FUTUR PROCHE of auteur Dominique De Groen in de liedcyclus Counterforces gaan op zoek naar nieuwe verhalen als antwoord op en troost voor onze vaak verontrustende toekomstbeelden. In dat rijtje past ook seizoenscomponist Kris Defoort, die samen met zangeres Veronika Harcsa het nieuwe liedproject Pieces of Peace presenteert. Defoort vertrekt wel vaker van tekst, als componist van enkele magistrale opera’s. Dit seizoen kan je getuige zijn van zowel groter orkestwerk als intiem repertoire, uitgeschreven én geïmproviseerd.
Meer actuele thema’s vinden we terug in het muziektheater, met projecten als David Langs Prisoner of the State én een nieuwe editie van All Arias, het muziektheaterfestival dat onder meer twee creaties rond de positie van de vrouw presenteert, vanuit Arabisch perspectief en doorheen de geschiedenis.

Bij vocale composities is het verhaal luid en duidelijk, van poëzie en proza tot theaterteksten in liedcycli, oratoria of muziektheater. Onuitgesproken verhalen vind je dan weer in symfonische gedichten of balletmuziek zoals Die Seejungfrau van Zemlinsky, Poème de l’extase van Scriabin, Moldau van Smetana of Petrouchka van Stravinsky. Met bonte kleuren in het orkest worden uiteenlopende verhalen verbeeld. Maar ook het klavier volstaat om ons mee te voeren naar inspiratie buiten de muziek, zoals bij de Années de pèlerinage van Liszt of de Lyrische Stücke van Grieg. Bij Dedicatio van Kris Defoort of de Enigmavariaties van Elgar gaan achter de diverse delen persoonlijke connecties van de componist schuil. In de Topstukweek rond Olivier Messiaen presenteren we dan weer zowel de openlijke liefdesverklaring aan zijn eerste echtgenote, de Poèmes pour Mi, als het magistrale eerbetoon aan zijn tweede vrouw, de Turangalîla-symfonie. Dergelijke persoonlijke ‘petites histoires’ rond composities krijgen in het komende seizoen extra aandacht.

Ook in het dansprogramma neemt het narratief de overhand op de abstractie, met projecten als Anne Teresa De Keersmaekers Mozart / Concert Arias, Akram Khans Jungle Book reimagined of
het drieluik van Peeping Tom. Dans in Brugge is opnieuw in full swing met de festivals December Dance en Bits of Dance, maar vanaf nu ook met een jaarlijks Makerstraject. Samen met de partners Cultuurcentrum Brugge en KAAP start elk seizoen een nieuwe dansmaker voor een traject van twee jaar. Lisa Vereertbrugghen bijt de spits af, met een parcours dat leidt naar een nieuwe creatie in het seizoen 23-24. Lisa Vereertbrugghen is een van de vier Makers die door het Concertgebouw worden begeleid om een volgende stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling. Drie muziekmakers vervolledigen het kwartet, en bij hen ligt de focus op de overgang van uitvoerder naar maker. Sopraan Lieselot De Wilde, pianist Frederik Croene en ud-speler Tristan Driessens zullen zich in ambitieuze projecten profileren als componist en/of maker van scenische projecten. Met de intensieve ondersteuning van deze individuele kunstenaars zet het Concertgebouw ook zélf een volgende stap als huis van creatie.

In de tweede editie van het festival Têtes-à-têtes zoeken we opnieuw de intimiteit van de Kamermuziekzaal op. De dialoog tussen het publiek onderling en tussen artiest en luisteraar staat centraal in een heerlijke reeks concerten die afgesloten worden in de lounge op de zesde verdieping. Vier jonge pianisten brengen Pianoverhalen, liederen van Schubert en Boulanger komen naast nieuwe composities en we brengen een dialoog op gang tussen heel wat muzikale tradities in de reeks Ton sur ton. Musici uit Azië en het Midden-Oosten openen onze oren met hun intrigerende instrumenten en repertoire, een ideale context voor deep listening.

De term Deep listening zal je vanaf nu vaker tegenkomen, als uitgangspunt voor onze plannen rond klankkunst én als oproep om zowel openheid voor het onbekende als nieuwe luistervaardigheden te ontwikkelen. Tijdens twee happenings per seizoen kan je in lezingen, concerten, lecture-performances en workshops ervaren hoe rijk en veelzijdig het luisteren kan zijn. In een seizoen rond verhalen is het ook een metafoor voor een gepaste omgang met de diversiteit en complexiteit van vandaag; spreken is zilver en … luisteren is goud.

Aan het verhaal van dit seizoen komt pas een happy end wanneer we veel en divers publiek bereiken, en daarvoor blijft Concertgebouw voor iedereen de leuze. Van projecten voor scholen en kinderopvang tot amateurspelers, en van personen met dementie tot de verhalen van enkele Brugse gedetineerden in het project TimeLock.

Bestsellers als de Bach Academie, Budapest Festival, Iedereen Klassiek of CLUB Surround zijn weer op het appel, maar laat jouw seizoen zo nu en dan ook kleuren door een plotwending: de meeslepende verrassing van ongekende avonturen.


— Jeroen Vanacker, artistiek directeur