Florilegium watte? Neen, het is geen exotische badplaats of uitheemse bloem, maar wel een 17e-eeuwse liedbundel. Huisartiest Vox Luminis licht in drie vragen een tipje van de sluier over deze belangrijke Bach-bron en wat zij ermee gaan doen.
Florilegium Portense is een verzameling Italiaanse en Duitse motetten (meerstemmige vocale composities op Bijbelse tekst, red.). De bloemlezing bestaat uit twee delen, samengesteld in 1618 en 1621 in Duitslanden bevat werken die representatief zijn voor de muziek van de 16e eeuw. In 2018 (en we kijken vooruit naar 2021) is het manuscript 400 jaar oud: hoog tijd dus om de muziek toegankelijk te maken voor de muzikanten en het grote publiek! Voor de componisten van de barok was deze bundel in elk geval de referentie bij uitstek. Bijzonder is dat Johann Sebastian Bach elke cantate in Leipzig liet voorafgegaan door een Florilegium-motet. Het belang van dit document valt moeilijk te onderschatten, alleen al om het werk van Bach beter te begrijpen.
Een groot deel is ongekend en onuitgegeven! De anthologie geeft een overzicht van de polyfonie van de 16e eeuw in Europa, wat overeen komt met de muziek die Vox brengt: late renaissance en vroege barok. Iedereen weet dat Bach voor elke zondag in Leipzig een cantate componeerde, maar bijna niemand kent de motetten die eraan vooraf gingen. Wij vinden het belangrijk om ook dat aspect van Bach te leren kennen.
Bach heeft tal van motetten gebruikt, de vraag is waarom hij er zelf zo weinig geschreven heeft? Wij zingen alvast zijn meest indrukwekkende, Jesu, meine Freude. Het publiek krijgt daarvoor in een notendop een overzicht van het Florilegium Portense en ontdekt zo schitterende, tot nu toe onuitgegeven muziek. Een duik in de realiteit van Leipzig ten tijde van Johann Sebastian Bach!