Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

AmTisch, tafelgesprekken met jongeren over identiteit

AmTisch, tafelgesprekken met jongeren over identiteit

Hou met je klas via onze filmpjes en lesbrief een eigen tafelgesprek over etniciteit, gender en opvoeding

Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, organiseerde begin februari 2020 onder de titel AmTisch drie tafelgesprekken met jongeren (16-17 jaar) rond identiteit, het thema van het Concertgebouwseizoen 19-20. Dalilla Hermans, Maud Vanhauwaert en Ivo Opstaele modereerden deze talks waaraan telkens vier jongeren deelnamen. Voor het vervolgtraject goot een Soundcaster elk gesprek in een 16 minuten durend filmpje. De drie filmpjes over gender, etniciteit en opvoeding verschenen in de loop van de maand augustus via Youtube en andere social mediakanalen.
Rond AmTisch bieden we voor de derde graad van het secundair onderwijs gratis nu ook een educatief natraject aan. Dit doen we met een lesbrief en de drie filmpjes die je hieronder vindt. Zo kunnen leerkrachten en jongeren ook via tafelgesprekken aan de slag met dit thema.

AmTisch #1 - tafelgesprek rond etniciteit

Hoever kun je gaan in het pushen van etnische diversiteit? Moet anoniem solliciteren verplicht worden? En hoe zit met stereotypering, het vasthouden aan je cultuur en het ‘ingebakken, onvermijdelijke racisme’? Jana, Robin, Céline en Stan gaan hierover in dialoog met elkaar onder leiding van moderator Dalilla Hermans.                                                
Neem dit 16 minuten durend filmpje als uitgangspunt voor een tafelgesprek met de leerlingen uit je klas. Alle info hoe zo’n tafelgesprek te houden in je klas vind je in de lesbrief in bijlage.

Deelnemers aan het tafelgesprek over etniciteit:

  • Dalilla Hermans (moderator)
  • Jana Debaene
  • Robin van Damme
  • Céline Verhaert
  • Stan Verrewaere

AmTisch #2 - tafelgesprek rond gender

Ninalotte, Robin, Roman en Anna hebben in deze AmTisch, samen met moderator Maud Vanhauwaert, een babbel met elkaar over het thema gender. Zijn genderquota op de werkvloer nodig? Is er geen overkill aan aandacht voor dit thema? En zijn die labels zoals lgbtqia+ niet geforceerd? Zelfs de genderneutrale toiletten waren onderwerp van gesprek. Neem dit 16 minuten durend filmpje als uitgangspunt voor een tafelgesprek met de leerlingen uit je klas. Alle info hoe zo’n tafelgesprek te houden in je klas vind je in de lesbrief in bijlage.

Deelnemers aan het tafelgesprek over gender:

  • Maud Vanhauwert (moderator)
  • Ninalotte Roose
  • Robin van Damme
  • Anna Praet
  • Roman Tanasiychuk

AmTisch #3 - tafelgesprek rond opvoeding

Ligt er al heel veel vast over je identiteit bij je geboorte? Is een strenge opvoeding belemmerend voor je ontwikkeling of net niet? En hoe bepalend is de school voor je identiteit? Over het geloof in de goedheid van de mens, opvoeding in verschillende culturen en keuzes maken tegen je ouders in. Daarover hadden Suhel, Ninalotte, Roman en Victor een interessante babbel onder leiding van Ivo Opstaele.                   
Neem dit 16 minuten durend filmpje als uitgangspunt voor een tafelgesprek met de leerlingen uit je klas. Alle info hoe zo’n tafelgesprek te houden in je klas vind je in de lesbrief in bijlage.

Deelnemers aan het gesprek over opvoeding:

- Ivo Opstaele (moderator)
- Ninalotte Roose
- Suhel Fares
- Victor Coens
- Roman Tanasiychuk

AmTisch is een project van Octavie Ide en Aïsha Baert voor Soundcast, de jongerengroep van Concertgebouw Brugge.

Lesbrief: Rik De Jonghe en Aïsha Baert

Film: DOP / Editor: Floris Van Severen - Sound engineer / Sound mix: Joris De Meester - Motion designer: Mathias Fonck                                                                       
Opname: februari 2020

Met dank aan Concertgebouw Brugge

Vragen over dit project, Soundcast of de educatieve activiteiten van Concertgebouw Brugge: educatie@concertgebouw.be of 050 47 68 57.

 

Deel dit nieuwsbericht