Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

7 redenen waarom u Bach Academie Brugge niet mag missen

7 redenen waarom u Bach Academie Brugge niet mag missen

 Naar jaarlijkse gewoonte verzamelt Concertgebouw Brugge enkele klinkende en nieuwe namen voor Bach Academie Brugge. Verschillende artiesten en ensembles gaan aan de slag met het werk van Bach, tot

er soms (schijnbaar) niets van overblijft. Want Bach was zélf ook een bewerker. Hij herwerkte zijn eigen muziek en die van anderen voor nieuwe composities. Tijdens deze achtste Bach Academie is niets wat het lijkt.

01

Collegium Vocale Gent is te gast met twee concerten: Gottes Glanz und Ebenbild (26.01) en So singen wir recht das Gratias (28.01). Dit zijn alvast twee onmiskenbare redenen om af te reizen naar Concertgebouw Brugge. Ontdek hoe Bach zijn eigen muziek hergebruikte en bestaande werken een heel nieuwe klank kregen.

 

02

Ook Bach deed aan covers. Zo getuige zijn eigenzinnige versie van Pergolesi’s Stabat Mater. Bach

was diep onder de indruk, verving de Latijnse tekst door een Duitse versie van het Miserere en plakte die op het Italiaanse origineel. Het Ricercar Consort toont Bachs visie op Pergolesi’s wereldhit.

 

03

Benjamin Glorieux, Heleen Van Haegenborgh en Christian Mendoza gaan op een eigenzinnige manier aan de slag met Bach. Op een bijzondere locatie, de Sint-Godelieveabdij, creëert cellist Benjamin Glorieux een intieme performance. Hij improviseert met elektronica terwijl pianisten Heleen Van Haegenborgh en Christian Mendoza stof weven tussen de snaren van een piano.

 

04

We kennen Anthony Burgess als de auteur van het literaire succes A Clockwork Orange. Maar hij werkte ook aan zijn eigen interpretatie van Bachs nalatenschap: The Bad-Tempered Electronic Keyboard. Stephane Ginsburgh probeert het oeuvre van Burgess weer tot leven te wekken, in combinatie met nog een innovatieve Bach-transformator: Dmitry Shostakovich.

 

05

Tijdens de Bach Academie krijgt ook averechtse, eigenzinnige interpretaties van Bachs werk

te zien. Zo creëerde de Franse choreografe Béatrice Massin de voorstelling Mass B, gebaseerd op fragmenten uit Bachs Hohe Messe. Geluidskunstenaar Emmanuel Nappey zorgde voor een frisse bewerking. En het jong pianotalent Bram De Looze zoekt via improvisatie naar het evenwicht tussen de uitvoering van Bachs muziek en de eigen creatie in het moment zelf.

 

06

Christine Busch, concertmeester van Collegium Vocale Gent, tekent samen met Jörg Halubek voor klassieke Bach van het hoogste niveau. Busch verwent ons met twee sonates waarin Bach de ideale balans vond tussen viool en klavecimbel. Halubek gaat dan weer aan de slag met de zesde Partita, een werk dat voorgoed Bachs roem als klaviervirtuoos vestigde.

 

07

Krijgt u er als toeschouwer niet genoeg van? Na het openingsconcert van Bach Academie Brugge, gaan dirigent Philippe Herreweghe en Concertgebouwarchitect Paul Robbrecht in de Kamermuziekzaal in gesprek over leven en werk. Pat Donnez is gastheer van dienst. Naar goede gewoonte kan u ook enkele open repetities bijwonen van Collegium Vocale Gent. En tot slot geeft Frank Agsteribbe muziekles in de workshop Fuga voor dummies. Zo weet u meteen wat ‘contrapunt’ ook alweer was.

 

Tim Taveirne,  jongerenreporter Soundcast

Deel dit nieuwsbericht