Op twaalfjarige leeftijd werd Simon Lenski door de Goldbergvariaties geïnspireerd tot dansen. In de voorstelling Goldberg Variations zet hij zijn fantasie verder met een onconventioneel conventioneel resultaat tot gevolg.
De opzet van Goldberg Variations is eenvoudig maar gedurfd. George van Dam voert de Goldbergvariaties uit op klavecimbel, Simon Lenski – voornamelijk werkzaam als muzikant – vervult de rol van danser en performer, vanuit het inzicht dat hij als musicus een partituur kan bewonen. Lenski laat zich gedurende de volledige voorstelling onverstoord meevoeren door George van Dam – die ook af en toe de rol van performer aanneemt. Hij verkent zijn lichaam – en later de schouwburg – vanuit een kinderlijke en naïeve benadering van Bachs monumentale werk. Zijn ongetrainde lichaam brengt een zekere directheid en onvoorspelbaarheid naar voor, die hand in hand gaan met de complexiteit van de partituur.
De onverwachte en kinderlijke bewegingen doen je bij momenten schateren van het lachen, of laten je twijfelen om de zaal te verlaten. Halverwege de voorstelling slaan de deuren van de schouwburg op geregelde basis dicht, en toch blijft Lenski onverstoorbaar verder dansen in zijn kinderlijke cocon. Want eenmaal je dit kinderlijke geraas en gebulder in alle openheid ontvangt, lijkt de schouwburg verlaten een eerder betreurenswaardige keuze. Het gebruik van licht en de steeds groter wordende scène loodsen je langzaam maar zeker binnen in de uitdijende fantasiewereld van de performer. Als bij toverslag treed je binnen in de warme beslotenheid van Simons ouderlijke woonkamer. Ook andere podiumelementen zoals een zaklamp, kartonnen doos en wit laken helpen Lenski om zijn fantasiewereld verder uit te bouwen. Eenmaal hij met een groot wit laken doorheen de backstage en de schouwburg begint te rennen, tovert hij een glimlach op je gezicht. En laat je tot slot de geborgenheid voelen van de woonkamer – of het denkbeeldige paleis – waar je zelf doorheen rende als kind.
De voorstelling Goldberg Variations laat je Bachs mythische werk door een compleet andere bril bekijken. Simon Lenski en George van Dam bouwen samen aan een dapper werk dat is geënt op de onbevangen leefwereld van een kind ten opzichte van wat in intellectueel en cultuurhistorisch opzicht een compositorisch hoogtepunt wordt genoemd. Ze geven context aan de compositie, bouwen de interne structuur uit, maar bewaren bovenal de muzikale integriteit en compositorische excellentie van het werk. Ze doorprikken het onaantastbare karakter van dit monumentale werk en streven zo naar een onbevangen ervaring van ontroering en schoonheid, en het allerbelangrijkste, ze tonen dat we allemaal op Bach kunnen dansen.
— Goldberg Variations, gezien door Lieselot Everaert (Soundcast +) tijdens December Dance, op 06.12.2019