In Nutcrusher gaat Sung-Im Her, vrouw, performer en migrant, op zoek naar hoe deze drie identiteiten elkaar kruisen, en zich verhouden tot de prangende opkomst van #metoo en #timesup in Korea.
Terwijl het publiek plaatsneemt, bezetten drie gezichtsloze en gemummificeerde vrouwen het grimmige witte podium. Ze nemen verschillende statische houdingen aan en staren naar het publiek. De overmatige elektronische muziek vergroot de dramatische aard van deze meeslepende openingen. Na een plotselinge stilte trekken de vrouwen hun pakken uit en verrassen ze ons met hun gekleurde legging, plastic schort en lange zwarte haren, die later zullen worden ingezet als extra ledemaat en wapen.
De dansers plaatsen zich op één rij, met hun rug naar het publiek. Eindeloze en eentonige frasen vol minimale bewegingen volgen. De onophoudelijke en krachtige heup- en hoofdbewegingen hebben veel weg van een geoliede machine of gedisciplineerde fitnessroutine. Wanneer de oorverdovende muziek opnieuw start, trekken de dansers abrupt hun schort uit. Het publiek vangt slechts een glimp van hun halfnaakte torso’s. Na tientallen minuten onophoudelijk headbangen bereiken de dansers een toestand van uitputting, gevolgd door een onomkeerbaar vallen. Eenmaal op de grond verdwijnt hun felheid en woede. We krijgen een kwetsbare hoop vrouwelijke lichamen te zien, vrouwen die samen geborgenheid vinden.
De voorbije jaren heeft de #metoo beweging tal van vrouwelijke kunstenaars geïnspireerd, Nutcrusher is een werk dat een waardevolle bijdrage levert aan deze beweging: de dansers bewegen zich via aanhoudende techno en repetitieve gestes voort richting een gendervrij universum. De fysieke uithouding waarvoor de dansers worden gesteld, heeft veel weg van de onuitputtelijke feministische strijd die door tal van vrouwen wordt geleverd. De dansers gebruiken hun haren en halfnaakte torso’s als wapen. Al dansend bevrijden ze zich van de onderdrukte en erotische blik op het vrouwelijke lichaam. In Nutcrusher vestigen Sung-Im Her en haar dansers onze aandacht op onze gaze en de affecten hiervan.
— Nutcrusher, gezien door Lieselot Everaert (Soundcast +) tijdens December Dance, op 07.12.2019