Wie de Takenouchi-documenten googelt, vindt niet veel meer dan enkele vreemde websites met warrige informatie. Het zou gaan om een tweeduizend jaar oude herschrijving van goddelijke geschriften die verhalen over de werkelijke oorsprong van de mensheid. In die alternatieve geschiedenis werd niet Jezus Christus gekruisigd, maar zijn jongere broer Isukuri. Christus zou dan na Goede Vrijdag richting een Japans dorpje zijn getrokken om er een gezin te stichten… Het is maar dat u het weet.
Met deze mysterieuze en eeuwenoude documenten ging pianist Free Desmyter aan de slag. In 2019 krijgen we dankzij W.E.R.F. Records het resultaat te horen, maar vanavond is het al tijd voor een tipje van de sluier.
Desmyter laat zich hiervoor vergezellen door tien muzikanten op het podium van een goed gevulde concertzaal. Zachtjes neemt hij ons op zijn piano mee naar een wereld waar fictie en non-fictie zich met elkaar vermengen. En dat wringt, want in die wereld is niets wat het lijkt en voel je constant een gevaar in de duisternis sluimeren. Schipperend tussen melancholie en snedigheid worden we zo meegevoerd naar een oosterse nacht die langzaam zijn geheimen prijsgeeft. De elf muzikanten laten zich horen als dieren in het donker, schuw en speels, terwijl ze elkaar verder stuwen. Het publiek zit op het puntje van zijn stoel en lust het helemaal. Wanneer we de mysterieuze nacht weer inruilen voor een Brugse avond is de ontlading groot en het applaus nog groter.
Geschreven door Sam Ecker (KAAP) op vrijdag 16 november 2018 tijdens Jazz Brugge – dag 1